|
Konspekt lekcji z wykorzystaniem wiersza T. Różewicza
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 20594 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Ciekawy pomysł na lekcję poświęconą utworowi Tadeusza Różewicza "List do ludożerców" SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO – KLASA VI
TEMAT LEKCJI: Czy jesteśmy "ludożercami?".
CELE:
- zapoznanie uczniów z wierszem T. Różewicza pt. List do ludożerców,
- kształcenie poprawności redagowania kilkuzdaniowej wypowiedzi oraz umiejętności wartościowania i oceny,
- budzenie szacunku do uczuć człowieka.
UCZEŃ UMIE :
- określić główną ideę utworu,
- wypowiadać się na temat zachowania "ludożerców" z wiersza, popierając swe wypowiedzi cytatami.
FORMA: indywidualna, grupowa.
METODY: słowna, drama.
POMOCE DYDAKTYCZNE: słownik języka polskiego, tekst wiersza.
TOK LEKCJI:
- Nauczyciel poleca, by uczniowie znaleźli w słowniku hasło "ludożerca"
- Głośne odczytanie wiersza.
- Analiza wiersza:
- N: kto jest podmiotem lirycznym wiersza?
- U: człowiek, który dostrzega zło świata.
- N: do kogo pisze list?
- U: do ludożerców, są oni bliscy nadawcy, ponieważ zwraca się do nich "kochani".
- N: czy pomiot liryczny przyznaje się do ludożerstwa?
- U: tak, jest jednym z nich. Świadczą o tym ostatnie wersy ( "nie zjadajmy się, bo nie zmartwychwstaniemy").
- N : w jakim celu pomiot liryczny pisze ten list?
- U : by pokazać złe postawy ludzi.
- N : jacy nie powinni być ludożercy?
- U:
- złośliwi, nieżyczliwi ("nie patrzcie wilkiem").
- kłótliwi, źli na siebie ("nie zgrzytajcie zębami").
- zachłanni (" nie wykupujcie").
- egoistyczni (" ja, mnie, mój, moje").
- nie powinni poniżać innych (" nie depczcie słabszych").
- nie powinni lekceważyć ludzi (" nie mówcie odwróceni tyłem").
- N: jacy powinniśmy być?
- U:
- cierpliwi (" poczekajcie").
- życzliwi (" posuńcie się").
- uprzejmi (" ustąpcie").
- tolerancyjni (" zrozumcie").
- Nauczyciel poleca uczniom, by gestem, mimiką, ruchem przedstawili zachowanie ludożerców, np. patrzeć wilkiem na człowieka, szukać miejsca w przedziale kolejowym itp.
- Następnie nauczyciel wraz z uczniami omawia budowę wiersza ( utwór jest przykładem wiersza wolnego, wersy są różnej długości, brak interpunkcji - możliwość indywidualnej interpretacji), zwrócenie uwagi na formę listu (brak charakterystycznych wskazówek, że jest to list), omówienie z uczniami formy listu otwartego.
- Wniosek (można wykorzystać jako notatkę).
"List do ludożerców" T. Różewicza to poetycki protest przeciwko wszelkim przejawom znieczulicy, której coraz więcej w codziennym życiu. Poeta wie, że świat, w którym żyjemy jest bezwzględny i okrutny, zdaje sobie jednak sprawę z tego, że w każdym z nas drzemią humanitarne uczucia i do nich to właśnie apeluje, stosując poetycką formę listu otwartego. Ekspresja utworu wyraża się metaforami uzmysławiającymi nieludzkość naszych zachowań. Zasadnicza idea jest jednoznaczna – sprowadza się do lirycznego apelu: "Nie bądźmy ludożercami".
- Praca domowa (do wyboru).
- Napisz list do ludożerców z prośbą o zmianę zachowania.
- "Człowiek człowiekowi wilkiem! Lecz ty nie daj się zwilczyć!" – Odnieś się do słów Edwarda Stachury, podając receptę na zachowanie zgodne z Dekalogiem.
Przygotowała: Maria Król
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|